ZŁOTA LOTKA Nr 16 JERZY MAKULAZŁOTA
LOTKA Nr 16 : JERZY M A K U L A PILOT
SZYBOWCOWY, INSTRUKTOR , PILOT P.L.L. LOT Jerzy
Makula urodził się 29 września 1952 w Rudzie Śląskiej. – polski pilot szybowcowy,
specjalizujący się w akrobacji, wielokrotny mistrz świata. Pracuje zawodowo jako pilot PLL LOT na
liniach międzynarodowych. Pilotuje samolot:Boeing 787. Członek
Aeroklubu Rybnickiego Okręgu Węglowego (ROW). 7-krotny indywidualny mistrz
świata w akrobacji szybowcowej – 1985 (I MŚ), 1987 (II MŚ), 1989 (III MŚ), 1991
(IV MŚ), 1993 (V MŚ), 1999 (VIII MŚ), 2011 (XIV MŚ), 4-krotny srebrny medalista
Mistrzostw Świata w akrobacji szybowcowej – 1995 (VI MŚ), 2001 (IX MŚ), 2003 (X
MŚ), 2005 (XI MŚ), 8-krotny mistrz świata w drużynie, 3-krotny
indywidualny mistrz Europy (1994, 1998, 2004). Za swoje osiągnięcia sportowe
oraz za działalność na rzecz popularyzacji sportów lotniczych otrzymał Medal
Stulecia FAI. MAKULA JERZY. Urodzony w Rudzie Śląskiej
pilot śmieje się, że ród Makulów wysysa z mlekiem matki miłość do techniki i
latania. Jego dziadek pasjonował się techniką, a szczególnie silnikami. Z kolei
brat ojca - Edward - był znakomitym pilotem, szybownikiem i mistrzem świata.
Kiedy jego stryj sięgał w Argentynie po mistrzowski tytuł, Makula chodził
jeszcze do szkoły podstawowej, ale już wtedy nie miał wątpliwości, co będzie
chciał robić w życiu. Na początku robił modele samolotów i potem puszczał je na lotnisku
Rybnickiego Aeroklubu. Lotnictwo zostało jego wielką miłością, a wielkim wzorem
stryj Edward, który poza tym, że był znakomitym szybownikiem, to także był
pilotem komunikacyjnym LOT-u. Jerzy początkowo latał u boku wuja, był w kadrze
narodowej, ale jednocześnie ćwiczył na samolotach. Siadał za sterami Gawrona,
Antonowa i wtedy zaczął myśleć o licencji pilota zawodowego. Nauka latania szybowcem kosztuje najmniej i
jest najlepszą szkołą precyzji. W szybowcu trzeba walczyć o każdy metr
wznoszenia i odległości. Wybrałem akrobację szybowcową, bo to najwyższa sztuka
pilotażu. Jak można wykonywać figury we wznoszeniu w górę czy w bok na czymś,
co nie ma silnika? To mnie fascynowało. W
swojej karierze wywalczył siedem tytuł indywidualnego mistrza świata. Osiem
razy był mistrzem świata w drużynie. Cztery razy indywidualnie stawał na drugim
stopniu podium. Ma też w swoim dorobku trzy tytułu indywidualnego mistrza
Europy. Triumf w 2011 roku nastąpił po rocznej przerwie w startach, podczas
której sprawował funkcję członka międzynarodowego jury w imprezach w akrobacji
szybowcowej. Od grudnia ubiegłego roku pełni również obowiązki trenera kadry
narodowej polskich zawodników. Makula ma na swoim koncie blisko 2600 lotów
akrobacyjnych. Największą satysfakcję mam nie z medali i tytułów, lecz z tego,
że nie miałem nigdy żadnych mrożących krew w żyłach przygód. I choćby z tego
względu Makula został wyznaczony do tego, by przyprowadzić do Polski
Dreamlinera. A pomyśleć, że Jerzy Makula chciał się związać z lotnictwem
sanitarnym. Wuj Edward namówił go jednak, by spróbował zdobyć licencję pilota.
Miał bowiem wszelkie predyspozycje do tego, by przewodzić lotom pasażerskim. Do
tego znał język angielski. Początkowo prowadził AN-24, a potem TU-154.
Ostatnio zasiadał za sterami Boeinga 767, a teraz prowadził największą maszynę,
jaką ma LOT.
| Aktualnościnastępne » Linki
|